Τετάρτη 10 Οκτωβρίου 2018

Γ. Κοντογιώργης – «Ελληνισμός και νεοελληνικό κράτος. Μια δύσθυμη σχέση»...


[Ομιλία του Καθηγητή Πολιτικής Επιστήμης και πρώην Πρύτανη του Παντείου Πανεπιστημίου κ. Γιώργου Κοντογιώργη με θέμα «Ο Ελληνισμός ως Ιστορία και ως Κοινωνία στα αζήτητα του νεοελληνικού πολιτειακού μορφώματος», η οποία πραγματοποιήθηκε στις 6.6.2018 στην Ελευσίνα, σε εκδήλωση που διοργάνωσε το Κέντρον Ελευσινιακών Μελετών «Η Δάειρα».]


Στην ομιλία του αυτή, ο καθηγητής Γιώργος Κοντογιώργης, αναλύει -όπως πάντα- θέματα μείζονος σημασίας! Αναφέρω συνοπτικά μερικά από αυτά.

Γιώργος Κοντογιώργης:
- "...Διερωτώμαι, τι κάνει αυτός ο κόσμος -ο τοπικός, αλλά κυρίως ο κόσμος ο ελληνικός, αυτό το κράτος- γι΄αυτόν τον τεράστιο πολιτιστικό θησαυρό; Που αν τον είχε οποιαδήποτε άλλη Δυτική χώρα, μπορώ να σας διαβεβαιώσω ότι, θα μπορούσε να ζει, -όχι ο τοπικός μόνο πληθυσμός, αλλά, ο πληθυσμός της χώρας-, μόνο και μόνο απ΄αυτόν τον πολιτιστικό πλούτο αν τον είχε αναδείξει σε όλες τις ιστορικές πτυχές και διαστάσεις τις οποίες έχει να επιδείξει!"

- Η άγνωστη ιστορία της Ελευσίνας.
"...Αν πολλαπλασιάσουμε τις Ελευσίνες της Ελλάδας, θα αντιληφθούμε τελικά ότι, αυτό το κράτος και οι άρχουσες δυνάμεις αυτού του κράτους, επιβεβαιώνουν μόνο από αυτό το γεγονός ότι αποτελούν ένα ξένο σώμα προς την χώρα, τη κοινωνία και τον ελληνισμό ως εθνική αναφορά και διδάσκουν την αποξένωση από την ελληνική ιστορία."

- Γιατί και πού οφείλεται αυτό. Ιστορικές αναφορές.

- "...Εάν θέλουμε να αντιληφθούμε γιατί ο ελληνισμός σε λιγότερο από έναν αιώνα εξαφανίστηκε και παρέμεινε αυτό το δύσμορφο και εχθρικό προς το ελληνισμό και τη κοινωνία κράτος, δεν έχουμε παρά να στοχαστούμε τι ήταν ο ελληνισμός πριν από το νεο-ελληνικό κράτος και τι είναι μετά."

- "...Όσο και αν γιορτάζουμε την 25η Μαρτίου, πρέπει να ομολογήσουμε ότι στην Επανάσταση ηττήθηκε ο ελληνισμός. Είναι η προτελευταία -γιατί η τελευταία είναι το 1922- η προτελευταία πράξη του δράματος που αρχίζει μ΄αυτήν την αποδόμηση του ιστορικού ελληνισμού, και, η οικοδόμηση ενός κρατικού μορφώματος που ήταν προορισμένο από αυτούς που το έφτιαξαν να αποδομήσει τον ιστορικό ελληνισμό και να τον ελέγξει στις πηγές και στις πολιτικές του."

- Τα χαρακτηριστικά του νεο-ελληνικού κράτους.

- "...Δεν χρειάζεται να πούμε πολλά, εκτός απ΄το ότι, η πρώτη πράξη της οθωνικής, της βαυαρικής δυναστείας, ήταν να καταργήσει στον ελληνικό χώρο, στο ελλαδικό κράτος, αυτό το οποίο αποτελούσε την ιδιοσυστασία, την φύση του ελληνισμού και που, οδήγησε σ΄αυτόν τον ιστορικό πολιτισμό από την αρχαιότητα μέχρι και τον 19ο αιώνα: τις θεμελιώδεις κοινωνίες των κοινών πόλεων (κοινοτήτων) και μέσα σ΄αυτές την δημοκρατία."

- Ο σκοπός του κράτους, δεν είναι η απελευθέρωση της κοινωνίας, δεν είναι η ενσωμάτωση σ΄αυτό των δημιουργικών δυνάμεων.

- "...Εάν θέλετε να δείτε τι έγινε τον 19ο αιώνα, (μπορούμε να το παραλληλίσουμε με το σήμερα), δεν έχουμε παρά να σκεφτούμε το 1897. Τον πόλεμο που κηρύχθηκε με σύσσωμη την σύμφωνη γνώμη όλων των πολιτικών δυνάμεων -εντελώς απροετοίμαστοι-, με τη βεβαιότητα ότι οι δυνάμεις θα τους σταματούσαν."
Ιστορικές αναφορές του μεγάλου Δημήτριου Βικέλα (δημιουργού της αναβίωσης των Ολυμπιακών Αγώνων).

- Ανάλυση του καθηγητή για το πώς οδηγηθήκαμε, πώς φτάσαμε στη σημερινή κρίση και γιατί αυτή διαρκεί. Στη ελληνική κρίση η οποία συντελέστηκε δια χειρός της ελληνικής άρχουσας τάξης.

-Τι είναι το πολιτικό σύστημα και ποιο είναι το περιεχόμενο της ψήφου που διαθέτει ο σημερινός πολίτης-υπήκοος σήμερα;

- Ποιο είναι το πολιτικό προσωπικό της χώρας και τι έχει δημιουργήσει.

- Τι αποτελέσματα δίνουν οι δημοσκοπήσεις εδώ και παγκοσμίως, πώς αντιμετωπίζονται από την πολιτική τάξη της χώρας και πώς αντιμετωπίζονται τα αποτελέσματα των δημοσκοπήσεων σε άλλες χώρες.

- Εθνικισμός.

- "...Εάν δηλαδή, σταθείτε μπροστά στις αρχαιότητες της Ελευσίνας και διατυπώσετε με θαυμασμό την εκτίμησή σας γι΄αυτά, θα θεωρηθείτε ότι είστε εθνικιστές. Οτιδήποτε αναφέρεται στην ελληνική συνέχεια, το ίδιο. Ξέρετε, έχουμε ένα δίπολο. Απ΄τη μια μεριά υπάρχει η ελληνική η αποδοχή ότι υπάρχει ένας ελληνικός κόσμος που κινείται στην ιστορία και φτάνει μέχρι τον 19ο αιώνα και, έχει ελληνική εθνική αναφορά, -άρα συγγένεια με εμάς-, και, η άλλη εκδοχή ότι εμείς πάψαμε να είμαστε Έλληνες, και, κάποια στιγμή στην αρχή του Βυζαντίου, και, επομένως το Βυζάντιο όπως και η Τουρκοκρατία δε μας εκφράζει. Είμαστε, ενδεχομένως ελληνόφωνοι αλλά όχι Έλληνες. Έλληνες λέει, μας έφτιαξε το κράτος και η Δύση. Και μας συνέδεσε η Δύση, δηλαδή ο Διαφωτισμός με την αρχαιότητα αλλιώς εμείς την είχαμε χάσει.
Το ερώτημα που τίθεται είναι: και πώς η Δύση μπόρεσε να συνδεθεί, να αποκτήσει ενδιαφέρον, ανάγνωση των αρχαίων κειμένων, και στη συνέχεια να συνδεθεί με αυτήν; Πού βρήκε τα κείμενα αυτά; Δε τα βρήκε απ΄το Βυζάντιο;....Το Βυζάντιο δε μετέφερε εκεί τις πόλεις, στην Ιταλία, και στη συνέχεια πέραν από εκεί κι όλη αυτή τη πνευματική ζωή στη συνέχεια που δημιούργησε, αφού είχαν έρθει ήδη στο Βυζάντιο και, έμαθαν πολλοί γράμματα και τους αρχαίους;...Δεν έχουμε μήπως τεράστια κείμενα ελληνικής γραμματείας μέχρι το τέλος του Βυζαντίου και στη περίοδο της Τουρκοκρατίας, χωρίς διακοπή;...
Τι είναι αυτό που συνέβη με τη γέννεση του νεο-ελληνικού κράτους κι απ΄την μια μεριά μας αποκόβουν απ΄την ελληνική συνέχεια, με άλλα λόγια μ΄αυτό που αντιπροσωπεύει ο ελληνικός κόσμος κι όχι μόνο με την εθνική αναφορά, και, απ΄την άλλη μας συνδέουν και μας λένε...ότι αν γνωρίζουμε τη δημοκρατία σήμερα που ζούμε, μας την δίδαξε η Δύση και συγκεκριμένα ο Διαφωτισμός και αυτός μας συνέδεσε με την αρχαιότητα που δεν είχαμε καμία επαφή. Εδώ είναι ένα τεράστιο ζήτημα που έχει να κάνει και με εμάς και με τη Δύση. Η Δύση, διέπραξε δυο μεγάλες ρίξεις στον Διαφωτισμό. ..."

- Η διαστροφή των εννοιών και οι συνέπειές της.

- Αναφορά στη Νέα Τάξη Πραγμάτων, παγκοσμιοποίηση και το άλμα της οπισθοδρόμησης στη προσολώνια εποχή.

- "...Η ελληνική κοινωνία, επειδή είναι ιστορική κοινωνία, η οποία έχει πολύ δυνατή και συμπαγή πολιτισμική συνοχή, αισθάνεται τον απόηχο, όχι μόνον της οικονομικής της ανέχειας τώρα, αλλά και τη προσβολή που αισθάνεται ως ελληνική κοινωνία γι΄αυτά που συμβαίνουν και γι΄αυτά που της καταμαρτυρούν ο κόσμος όλος. Διότι υπάρχει ακόμα η Ελλάδα του πολιτισμού, που αντιστέκεται στην Ελλάδα της ασχήμιας. ..."

- Τι άλλαξε και τι έμεινε ίδιο στην περίοδο της κρίσης, στην κοινωνία και στο πολιτικό σύστημα της χώρας..

- Η απαξίωση της ελληνικής κοινωνίας και γενικά των κοινωνιών.

- "...Η ανάκτηση της ελληνικής ιστορίας που διδάσκει τη πρόοδο και διδάσκει το τι δημιουργεί την ιστορικότητα και την συνοχή ενός λαού ο οποίος είναι ο μόνος ο οποίος θα αντιτάξει το κοινωνικό συμφέρον απέναντι στις δυνάμεις οι οποίες είτε πολιτικές είτε οικονομικές κατατείνουν στο να του το αρπάξουν απ΄τα χέρια και να το κάνουν δικό τους."

- Η ακροΔεξιά σε όλους τους πολιτικούς χώρους, σε Ευρώπη, Αμερική, Δύση, που είναι ο κλασικός φιλελευθερισμός.

- "...Το ζητούμενο και το δίλημμα είναι να υπερβούμε το παρόν πολιτικό σύστημα και να θέσουμε το ζήτημα του λόγου της κοινωνίας και της συμμετοχής της κοινωνίας στα πολιτικά δρώμενα. Να γίνει η βούληση της κοινωνίας καθημερινός θεσμός της πολιτικής διαδικασίας."



Απομαγνητοφώνηση, Ελένη Β. Ξένου







Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου